Aleja Śląska 1, 54-118 Wrocław
biuro.medinsurance@dfinanse.pl
Aleja Śląska 1, 54-118 Wrocław
biuro.medinsurance@dfinanse.pl
Aleja Śląska 1, 54-118 Wrocław
biuro.medinsurance@dfinanse.pl
Lekarze oraz lekarze dentyści muszą zapewniać wysokiej jakości opiekę, ale nie zawsze tak się dzieje. To niepowodzenie może nie wynikać z ich własnego zaniedbania, ale nie musi oznaczać, że powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności za wyrządzenie szkody pacjentom. Błędy medyczne mogą być również wynikiem braku wiedzy ze strony pracowników ochrony zdrowia. Może to być spowodowane tym, że nie przeszli odpowiedniego szkolenia lub są tak przepracowani, że nie są w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na zdobywanie bieżących informacji branżowych oraz aktualizację wiedzy. Niedobór personelu medycznego oraz lekarzy jest także w chwili obecnej jednym z istotniejszych elementów, który uniemożliwia prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie oddziałów czy też wręcz całych szpitali bezpośrednio wpływając na powyżej wskazany brak czasu i przepracowanie lekarzy. Błędy medyczne mogą się również zdarzyć z powodu błędu ludzkiego, gdy dana osoba podejmuje ryzykowną decyzję, która prowadzi jednak do szkody a nie poprawy stanu zdrowia pacjenta.
Termin „błąd medyczny” jest powszechnie używany w odniesieniu do wielu różnych rodzajów zaniedbań, które mogą wystąpić w opiece zdrowotnej, w tym:
– Niewłaściwe obchodzenie się z lekami lub sprzętem
– Brak komunikacji z pacjentami o planie leczenia
– Nie wykonanie pewnych badań lub procedur medycznych wymaganych przez standardy opieki nad pacjentem.
W rezultacie pacjenci mogą cierpieć z powodu zaniedbań, a w skrajnych przypadkach błędy lub zaniechania mogą prowadzić nawet do śmierci pacjenta.
Świadczeniodawcy (lekarze) mogą ponosić odpowiedzialność za błędy medyczne, które mają miejsce podczas świadczenia opieki dla pacjentów, jeśli byli nieostrożni lub zaniedbali swoje obowiązki jako świadczeniodawca. Jest to znane jako „odpowiedzialność zawodowa” i jest to najczęstszy rodzaj odpowiedzialności. Im wyższy stopień zaniedbania, tym większe prawdopodobieństwo pozwu przeciwko lekarzowi przez pacjenta lub osobę trzecią. Odpowiedzialność zawodowa jest w tym kontekście najczęstszym rodzajem odpowiedzialności, a obowiązkiem świadczeniodawców jest zapewnienie opieki spełniającej standardy określone w ich dziedzinie, w tym obowiązek zapobiegania szkodom, gdy jest to możliwe.
Dla komfortu pracy świadczeniodawcy co wpływa znacząco również na jego wydajność i brak błędów jakie może popełnić ważna jest nie tylko jego ochrona przed potencjalnymi procesami sądowymi i odszkodowaniami finansowymi, ale także zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom w razie zaistnienia błędów.
Odpowiednio zatem dobrana polisa Odpowiedzialności Cywilnej daje poczucie bezpieczeństwa dla Lekarza i jego pacjentów.
Zaniedbanie medyczne odnosi się do przypadku, gdy usługodawca zaniedbał swoje obowiązki jako świadczeniodawca opieki zdrowotnej i spowodował szkody w zdrowiu pacjenta. W przypadku usługodawcy, tak jak w przypadku każdej osoby, zaniedbanie może przybierać różne formy, w tym złą ocenę sytuacji i umyślną krzywdę, która jest również możliwa do zabezpieczenia dzięki odpowiednio dobranemu ubezpieczeniu Odpowiedzialności Cywilnej.
Zaniedbanie jest formą niewłaściwego postępowania, które może skutkować obrażeniami ciała a nawet śmiercią pacjenta. Jest to przeciwieństwo starannego nadzoru i rozliczalności z wykonywanych zadań. Prawo uznaje, że w kontekście opieki zdrowotnej wszystkie osoby są narażone na roszczenia pacjentów, klientów lub ich przedstawicieli.
„Wszystkie osoby” obejmują zarówno lekarzy, jak i pielęgniarki oraz pozostały personel medyczny. Dlatego wszyscy są zobowiązani do przestrzegania wytycznych i procedur związanych z ochroną zdrowia. Pacjenci mogą wystąpić z roszczeniem przeciwko lekarzowi o odszkodowanie z powodu zaniedbania, ale nie tylko lekarz może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za zaniedbanie. We wszystkich przypadkach zaniedbań, w których zarzuca się, że poczyniono nie odpowiednie standardy opieki i/lub starania w dobrej wierze zgodnie z takimi standardami pracodawca może również ponosić odpowiedzialność. Pracodawca może ponosić odpowiedzialność, jeśli lekarz działa w złej wierze, złośliwie lub lekkomyślnie lekceważąc zdrowie lub bezpieczeństwo pacjenta. Zaniedbanie jest ogólnie definiowane jako „niezachowanie należytej staranności lub innymi słowy niewykonanie tego, co zrobiłaby rozsądnie działająca osoba w tych samych lub podobnych okolicznościach”.
Zaniedbanie jest zatem bardzo szerokim pojęciem potencjalnie niosącym wiele zagrożeń dla lekarza wykonującego swoje codzienne obowiązki. Można jednak zminimalizować konsekwencje tych zagrożeń dobierając w odpowiedni sposób polisę odpowiedzialności cywilnej lekarza.
Bezpieczeństwo pacjentów jest głównym priorytetem w branży medycznej zarówno dla lekarzy, pielęgniarek, pozostałego personelu medycznego ale również dla całej ogólnie pojętej ochrony zdrowia. Musimy upewnić się, że nie robimy niczego, co prowadziłoby do wzrostu obrażeń i śmierci pacjentów. Istnieje wiele sposobów na poprawę bezpieczeństwa pacjentów, ale jednym z najważniejszych jest ograniczenie błędów medycznych.
Można zmniejszyć ich ilość poprzez odpowiednie zarządzanie personelem i wykonywanymi przez niego zadaniami oraz stosowanymi procedurami dzięki, którym minimalizujemy błędy. Te obszary zabezpiecza indywidualnie każda placówka ochrony zdrowia co może wpływać na trudności w utrzymaniu jednorodnego powtarzalnego schematu działania.
Drugim równie ważnym elementem mającym wpływ na ograniczenie błędów medycznych jest komfort psychiczny w pracy lekarzy, pielęgniarek oraz pozostałego personelu medycznego. Personel narażony codziennie na ogromny stres związany z wykonywaniem usług medycznych na najwyższym poziomie powinien wykonywać te obowiązki bez obawy o własne bezpieczeństwo prawne i finansowe w razie popełnienia błędu. Kolejnym sposobem, poprawy bezpieczeństwa pacjenta, jest usprawnienie procesu rozpatrywania roszczeń dla pacjentów zarówno na drodze ewentualnych reklamacji kierowanych do instytucji jak i osoby, która popełniła błąd. Droga zgłaszania ewentualnych roszczeń powinna być konkretnie określona procedurami.
Długie, przeciągające się procesy rozliczeniowe mogą prowadzić do dodatkowego stresu a co za tym idzie zwiększenia ryzyka niepowodzenia w prowadzonym leczeniu pacjenta. Dlatego tak ważna jest odpowiednia ścieżka i proces w placówce medycznej oraz współpraca ze sprawdzonymi i uznanymi na rynku dostawcami ochrony ubezpieczeniowej, które pomagają w procesie likwidacji szkód.
Coraz więcej szpitali zatrudnia lekarzy na podstawie umowy (umowy cywilnoprawne). Wraz z wejściem w życie nowych przepisów podatkowych lekarze oraz pozostały personel medyczny coraz częściej wycofują się z umów o pracę. Rozwiązania związane z pracą na umowach cywilnoprawnych są atrakcyjniejsze finansowo oraz optymalniejsze w kontekście zarządzania czasem pracy dla lekarzy.
Są jednak i minusy takiego rozwiązania i wyboru umowy cywilnoprawnej, lekarz osobiście jest prawnie odpowiedzialny za wszelkie błędy medyczne. Może to prowadzić do szerszego zakresu roszczeń przeciwko lekarzowi ze strony pacjentów lub ich rodziny z tytułu popełnionych błędów. Rozwiązaniem jest oczywiście dobór odpowiedniego zabezpieczenia w postaci polisy Odpowiedzialności Cywilnej z dodatkowymi rozszerzeniami zapewniającymi kompleksową ochronę oraz odpowiedni proces likwidacji szkód zapewniający komfort dla lekarza i pacjenta.
Jedno kompleksowe ubezpieczenie, które obejmuje obowiązkową odpowiedzialność cywilną lekarza, odpowiedzialność nadwyżkową, ubezpieczenie wypadkowe i inne rozszerzenia, pozwala lekarzom uzyskać korzystniejszą cenowo składkę zmniejszając ryzyko podejmowane w codziennej pracy. Łącząc w pakiet OC obowiązkowe, nadwyżkowe i inne rozszerzenia ochrony lekarz oszczędza również czas załatwiając w jednym momencie ochronę kilku obszarów. Koszty takiej polisy można w całości rozliczyć jako koszt prowadzonej praktyki lekarskiej optymalizując dzięki temu koszty podatkowe.
Ubezpieczenie od błędów lekarskich jest ważnym elementem ochrony Twojej praktyki przed roszczeniami prawnymi. Pomoże Ci to zabezpieczyć siebie oraz swoją działalność medyczną.
Rynek ubezpieczeniowy jest bardzo konkurencyjny, dlatego tak ważne jest, aby znaleźć ochronę o odpowiednim zakresie zawierającym oprócz Obowiązkowej Sumy Ubezpieczenia (jeśli jest wymagana), NADWYŻKĘ Odpowiedzialności Cywilnej co pozwoli w pełni zabezpieczyć konsekwencje finansowe i prawne związane z ewentualnymi roszczeniami. Przed zakupem polisy ubezpieczeniowej Odpowiedzialności Cywilnej Lekarza i Lekarza dentysty należy wziąć pod uwagę wiele czynników, ale najważniejsze to:
– Rodzaj ubezpieczenia, którego potrzebujesz – Obowiązkowe OC plus nadwyżkowe w odpowiednio dobranej kwocie tak aby pełna ochrona szła w parze z odpowiednią składką.
– Koszt polisy (składka).
– Dodatkowe elementy ochrony jakie można połączyć z polisą OC (np. rozszerzenia związane z rażącym niedbalstwem, ochronę w szkodach wyrządzonych w związku z zabiegami medycyny estetycznej, ochronę w szkodach wyrządzonych w mieniu pracodawcy, czy dodatkowo ubezpieczyć się od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków lub konsekwencji związanych z zakażeniem się HIV i/lub WZW)
– Elementem dodatkowym jest Reputacja Towarzystwa Ubezpieczeniowego i obsługa klienta / proces likwidacji szkód, który wpływa nie tylko na wizerunek Towarzystwa Ubezpieczeniowego ale ma też znaczenie dla lekarza, który dzięki odpowiedniemu serwisowi Towarzystwa Ubezpieczeniowego ściąga z siebie obciążenie czasowe jakie może generować pacjent niezadowolony z procesu likwidacji szkody.